In seiner Funktionalität auf die Lehre in gestalterischen Studiengängen zugeschnitten... Schnittstelle für die moderne Lehre
In seiner Funktionalität auf die Lehre in gestalterischen Studiengängen zugeschnitten... Schnittstelle für die moderne Lehre
Kurzfassung / Abstract des Projektes
The world of comics is big and multifaceted. Starting with comic strips in newspapers, through superhero magazines to entire books, comics have continued to develop over the past 100 years - in format, content and reach. It is not for nothing that there is a struggle for a clear definition and assignment. Often they become somewhere between literature and art classified, although comics are much more complex than they might appear. The origins of comics can already be found in antiquity, be it on carpets, in monasteries, churches or graves.
(e.g. Trajan's Column in Rome or the Bayeux Tapestry.)
The well-known comic artist Will Eisner, who is also referred to as the father of modern comics, describes comics as »sequential art«. Comic artist Scott McCloud goes one step further into detail. According to him, comics are: »To spatial sequences arranged, pictorial or other characters, the information convey and/or an aesthetic effect on the viewer should generate.«While in the film images follow one another in time, the images in the comic are organized spatially. Thus, to be precise, comics take place in spaces in two senses, the narrative space and the architectural space of the comic page. Different panel structures can appear to open up the given space of the page, for example being borderless or taking up the whole page, nevertheless printed comics take place in a given format. Be it a small comic zine, an A4 format or a poster.
While in the film images follow one another in time, the images in the comic are organized spatially. Thus, to be precise, comics take place in spaces in two senses, the narrative space and the architectural space of the comic page. Different panel structures can appear to open up the given space of the page, for example being borderless or taking up the whole page, nevertheless printed comics take place in a given format. Be it a small comic zine, an A4 format or a poster.
Web comics, on the other hand, open up completely different possibilities for using space. There are no spatial limitations here in my bachelor thesis, I would like to think further about the possibilities of printed comics and go beyond the reading experience of turning pages. where are the limits How to use the space inside and outside the site? Based on a story, I want to create a reading experience that breaks out of the format without losing the comic character.
In my bachelor thesis, I would like to think further about the possibilities of printed comics and go beyond the reading experience of turning pages. Where are the limits How to use the space inside and outside the site? Based on a story, I want to create a reading experience that breaks out of the format without losing the comic character.
Die Welt der Comics ist groß und facettenreich. Angefangen bei Comicstrips in Zeitungen, über Superhelden Hefte bis hin zu ganzen Büchern, haben sich Comic im Laufe der letzten 100 Jahre immer weiter entwickelt – in Format, Inhalt und Reichweite.
Nicht umsonst wird um eine eindeutige Definition und Zuordnung gerungen. Oft werden sie irgendwo zwischen Literatur und Kunst eingeordnet, dabei sind Comics viel komplexer als sie erscheinen mögen.Die Ursprünge von Comics lassen sich bereits in der Antike finden, sei es auf Teppichen, in Klöstern, Kirchen oder Gräbern.
(Bsp. die Trajanssäule in Rom oder der Teppich von Bayeux.)
Der bekannte Comic-Künstler Will Eisner, der auch als Vater des modernen Comics bezeichnet wird, beschreibt Comics als »Sequentielle Kunst«. Der Comic-Künstler Scott McCloud geht noch einen Schritt mehr ins Detail. Ihm zufolge sind Comics: »Zu räumlichen Sequenzen angeordnete, bildliche oder andere Zeichen, die Informationen vermitteln und/oder eine ästhetische Wirkung beim Betrachter erzeugen sollen.«
Während im Film Bilder zeitlich aufeinanderfolgen, sind die Bilder im Comic räumlich organisiert. Daher finden Comics, um genau zu sein, in doppelter Hinsicht in Räumen statt, in dem narrativen Raum und in dem architektonischen Raum der Comic-Seite. Verschiedene Panelstrukturen können den vorgegeben Raum der Seite scheinbar öffnen, indem sie beispielsweise randlos sind oder die ganze Seite einnehmen, trotzdem finden gedruckte Comics in einem vorgegebenen Format statt. Sei es nun ein kleines Comic-Zine, ein A4 Format oder ein Poster.
Web-Comics hingehen eröffnen ganz andere Möglichkeiten den Raum zu nutzen. Hier gibt es keine räumlichen Begrenzungen.
In meiner Bachelorarbeit möchte ich die Möglichkeiten des gedruckten Comics weiterdenken und über Leseerlebnis von umblätternden Seiten hinausgehen. Wo sind die Grenzen? Wie kann der Raum innerhalb und außerhalb der Seite genutzt werden? Anhand einer Geschichte möchte ich ein Leseerlebnis schaffen, was aus dem Format ausbricht, ohne dabei den Comic-Charakter zu verlieren.